Alla inlägg under juli 2011

Av Johanna - 19 juli 2011 11:42

Jag har skrivit om detta på FB och tjatat om det bland vänner men jag måste även lägga in några bilder här för dem som följer mig på bloggen.


Som sagt har jag skaffat en häst till mig, äntligen en stor häst som är till för mitt välbefinnande. Det är ett Nordsvenskt sto, att det blev just en nordsvensk är för att tanken finns att hon skall kunna hjälpa oss på gården med tex ved, samt så tycker jag att de är ganska maffiga och min dräm är att få rida med i något medeltids sällskap.


Nu så hade vi en vän på besök, so jobbar med att fota så jag tjatade lite om han inte kunde ta några bilder av oss på hästarna med medeltidskläder. det vart ganska hastigt och lustigt så vi hann väl egentligen bara att plocka fram lite kläder som någorlunda matchade varandra. Han själv är inte så van vid hästar och det är svårt att fota djur för de gör inte riktigt som man själv vill att de skall göra. så det var en liten utmaning!


Jag vart jättenöjd och tyckte det var himlans roligt. skulle vara kul att göra om det när jag och hästen lärt känna varandra lite mer, staffan är säkrare i sadeln och vi sytt upp lite nya kläder.


Här är en del av resultatet:

                   

/J

Av Johanna - 19 juli 2011 11:06

Det har blivit mycket uteritt på slutet av olika anledningar. Först var jag nyopererad och orkade helt enkelt inte rida dressyr sedan är hästarna rätt loja på grund av att de går ute på bete hela tiden.


Snärtan har haft det jobbigt med flugorna och annat oknytt som flyger omkring. igår var ena ögat svällt till en tennisbollsstorlek och det bara rann ur det och det andra var lite svällt. Det trots att hon har en ordentlig flughuva på sig.


Älsklingen har ju börjar rida Freden, en häst i stallet som ägs av bästaste Anneli. Hon lånar ut honom till oss i vått och torrt. Detta är oxå en orsak till varför det blir ganska mycket skogsturer nu. staffan har inte riktigt fått kläm på allt an och då är det absolut mysigast att lunka omkring ute i skogen. Det är lite att lura sig själv att det är bara så slött att rida ut men vi rider i branta backar både upp och ner, genom det träna hästens muskler och våran balans. Tränar på halter och igångsättningar efter grusvägarna mm mm så bara för att man rider ut så behöver det inte bli enbart att åka häst.


Igår föreslog aneli att vi skulle ta med oss Sigge (hennes borderterrier) och en av våra hundar ut när vi skulle rida, att jag inte tänkt på det tidigare! Eska fick fälja med igår och det gick superbra, tror att hon tyckte det var jätteroligt. De sprang fram och tillbaka upp och ner som skållade troll   . De var jätte duktiga på att akta sig för hästarna, sprang inte förbi om det blev för trångt utan väntade då bakom tills vi kunde släppa förbi dem. De var jätte mysigt och ha dem med så Staffan vart sugen på att testa han med så idag blir det en tur tillsammans och så får Eska följa med igen. vi tar och tränar en hund i taget. Det är jätte bra för dom att springa bredvid ur alla synpunkter, motion, lydnad mm mm


Ja ja först lite stödvila sedan stall, hundar, städning och mat...

/J

Av Johanna - 18 juli 2011 22:34

Precis som överskriften säger var jag äntligen tillbaka på judomattan i söndags. Hade ju ambitioner att träna mycket i sommar med tanke på att det finns en viss förhoppning om att kunna gradera mig till brunt bältevid jul. Men sjukdom, operationer och skitmycket jobb har helt enkelt satt käppar i hjulet för de planerna men nu var det dags!


Träningen är mellan tio och tolv på fm, i söndags var vi fyra vuxna och ett barn där, det blir ganska intensiv träning då. Jag vart snor trött men det var så himlans skönt att slita som ett djur med kroppen (kläderna gick att vrida ur). Jag behöver all träning jag kan få, måste träna mer kondition samt börja satsa på explosiv träning så de korta muskelfibrerna får jobba, jag för alltid mjölksyra i låren under randori passen.


Funderar att köpa hem ett antal m2 matta och lägga nere i hundskolan så man kan träna lite extra hemma, i allafall teknik träna men vi får se hur det blir för pengarna växer väl inte på träd just nu.


Får hänga in och träna på¨söndagarna i allafall fram till min tränare flyttar till Kina i början av augusti. det är jäkligt synd, trivs så bra med honom som tränare, han peppar och sporrar oss alla, kommer sakna dig på träningarna Patrik.


Sedan går det att träna i Borlänge på måndagar och torsdagarn nu på sommaren, tänkte åka dit på torsdag, tyvärr hinner man väl inte blinka förrän sommaren är över men då kan man börja träna på hemma plan igen.


/J

Av Johanna - 16 juli 2011 15:22

Jaha då var det dags igen...


Jag har ju vårdbidrag för att barnen har ADHD och en del andra problem. Det är ett måste och ett komplement till våran ansträngda ekonomi, tro det eller ej men jag vänder på varje krona 3-5 ggr innan den betalas ut, (för er som inte vet vad vårdbidrag är så kan man kortfattat beskriva det som: Du som är förälder till ett barn med funktionshinder kan få vårdbidrag som ersättning för extra arbete och merkostnader. Extra arbete kan vara allt från transporter till ett ovanligt stort behov av att övervaka barnet. Merkostnaderna kan vara till exempel kostnader för behandling, hjälpmedel eller anpassning av bostaden).


Jag har haft 3/4 i några år nu för att det skall täcka extra utgifter, behöver inte närmare gå in på det men det är kärvt i kassan. Vi får 4600 kr efter skatt av försäkringskassan varje månad. Trodde att vi var säker till 2013 men i beslutet sår det att det kan omprövas tidigare, pga att vi inte råkat ut för det tidigare så blir man väl lite naiv att det händer inte mig. Men just så blev det, förra fredagen kom ett brev där det står att beslutet kommer hävas sista juni och ny ansökan kan skickas in och vid beslut så kan en retroaktiv summa betalas ut från den dag den nya ansökan inkommit. Jaha tänker ni det är väl för fan bara att söka sluta gnäll! och till viss del är det så men kruxet är att det skall med intyg från alla jäkla olika instanser som soc, bup, hab, skola, kontaktfamiljer och assistenter...


Då kanske ni inser mitt problem, vart får man tag på skolpersonal mitten av juli, samt läkare på bup och hab är ju inte speciellt enkla att få tag på heller på sommaren och då är det väntetid 1-2 månader på intygs sidan för att de har så mycket att göra, och det förstår jag men det gör så jäkla ont att bli helt utslagen till semestern (staffans) vi hade lite planer vad vi skulle göra men det kan ju inte bli något av med det för 5000 kr i månaden är mycket pengar att bli av med.


Sitter nu och påtar på så gott jag kan med ansökan och har lyckats få ihop en ansökan, intyg från soc och en kontaktfamilj på denna vecka... får fortsätta hetsjakten på måndag samt skall jag fundera på ett eget personligt brev/redovisning av våran vardag få se om det kan vara till någon hjälp....

Presentation


Johanna och Feffe hösten 2016

Omröstning

Vilken gren/diciplin föredrar du inom ridsporten?
 Hoppning
 Dressyr
 Körning
 Voltige
 Distans
 Trav
 Hobbyridning
 Övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards