Alla inlägg under mars 2012

Av Johanna - 26 mars 2012 22:56

Ok nu är vi snart på väg, rättare sagt halv två inatt bär det av hemmifrån mot Arlanda. Jag och Fröken Stonert skall först husera i Lissabon i två dagar innan vi beger oss mot Gradil och Ricardos ranch.


Så få se nu:

Stall, packa hö, städa hund och kattpensionat, förbereda mat till hästarna, plocka fram grejer till riddarskolan, köpa kattmat, apoteket, banken, tvätta, hänga och torka tvätt (pågår fortfarande), fakturor, duscha, vaccinera barn, betala räkningar.... Nu är det bara att mysa med gubben kvar.....


Tjipp på Er

/J

Av Johanna - 14 mars 2012 22:58

     Måste bara ägna ett litet inlägg åt denna lilla varelse som tagitt vår familj med storm. Akimbo,s James Cook, en 6 månader gammal Bolonka kille. Rasen heter egentligen, Russkaya Tsvetnaya Bolonka. Deát var bara av en slump han kom till oss, allt sedan vår Jack Russel tik Chanel gick bort för ett par år sedan har barnen, fràmörallt sonen tryckt på att vi skulle ha en liten hund till. Jag har hela tiden sagt nej för jag tycker att små hundar inte har varit något för oss och jag har heller inte vetat vilken ras som skulle passa oss. Jag ville ha någon som är ganska tuf men snäll, inte lika ettrig som en terrier men inte lika bräcklig som en chivva...


Av en slum vart vi genom en vän introducerade till Bolonkan, de var jättesöta de små knyttena men även de stora hundarna vả mkt trevliga men lite "tant hunds varning" tyckte jag nog att det vả ändå. Ett stort plus var att de inte skällde. Sonen var såld så jag tänkte ja varför inte, liten hund som liten hund det kan väl bara bli på ett sätt.


När han var stor nog att flytta hem till oss i november 2011, var han ca 15 cm lång och inte mycket högre men det bryđe inte denna kille speciellt mkt att vi hade tre stora Lapphundar hemma, de var ju mjuka att ligga på!!!


Ja James anpassade sig super till vår familj eller är det vi som anpassat oss till honom? Han får i princip göra vad som helst med de stora hundarna utan att de säger ifrån, han sover på min arm varje natt, så som sag kan man undra vem som bestämmer...


Han är så fulsöt våran lilla kille, lite roligt är att han inte är speciellt lik sina syskon  (Freja, James hel syster) eller mamma, han är mkt mer korthårig och snipig i utseendet men vad gör det.  


 


Akimbo,s James Cook 20110912 Hane Svart

Mor; Sally Color Vinny Vrch

Far; Shibumi,s Filimon


Russkaya Tsvetnaya Bolonka

Historik

Ryssland är rasens ursprungsland. 1951 började några hunduppfödare använda olika franska spaniels, vilka korsavlades med bl.a shih tzu och lhasa apso. Ambitionen var, att skapa en färgrik knähund. Man fick till slut fram en homogen rastyp 1964 och första rasstandarden skrevs då.

Användningsområde

Sällskapshund.

Hälsa

Antalet individer i Sverige är mycket få och man kan därför inte med säkerhet bedöma rasens hälsotillstånd.

Egenskaper / Mentalitet

Rasen har ett balanserat och vänligt temperament. De är utpräglat sociala, anpassar sig lätt i skiftande miljöer och läser lätt signaler från både två- och fyrbenta. Rasen är på många sätt ”lagom” och kan inte räknas till de raser som har hög intensitet och arbetsvilja.

Storlek och utseende

Den är en liten, kompakt hund, något längre än hög. Mankhöjd för både hanar och tikar är ca 26 cm. Då ordet bolonka betyder knähund är det lilla formatet att föredra. Vikten är 3-4 kg. På grund av sin robusta konstruktion är de ofta tyngre än vad de ser ut att vara. Den är en elegant, pälsrik hund, vilken förekommer i många färger. Små vita tecken på bröst och tassar accepteras. Viktigt är att färgen är stark och klar.

Pälsvård

Pälsen är lång, silkig, vågig (stora lockar är att föredra) och mycket riklig. Underullen är tjock. Den fäller inte men kräver regelbunden pälsvård.

Övrigt

Rasen är inte godkänd internationellt och i dagsläget (2011) finns ingen svensk rasstandard. Rasen är mycket ovanlig i Sverige.

 

  



Av Johanna - 9 mars 2012 01:27

De flesta av mina närmare vänner vet att jag är uppvuxen med min mormor och morfar sedan tio års ålder på grund av att min mamma gick bort i lungcancer då och min pappa inte kunde ta hand om mig av olika anledningar denna tid. Tiden innan mammas sjukdom, alltså mina första 7 år är ganska suddiga och förträngda men en del minnen finns. Min mamma vả ung när hon fick mig så när jag var i 5-7 års ålder var hon och hennes vänner i 20-25 års åldern. Min pappa fanns inte med i bilden så mycket och den man som fanns i våra liv var min morfar samt en vän till min mamma. Jag var hemskt förtjust i denna kille när jag var liten och han utstrålade för mig en trygghet, det skall tilläggas att denna kille vả som sagt i 20 års åldern då men för mig var han tryggheten själv. Jag vet att jag alltid var glad när han kom hem hem till oss men jag vågade inte visa det så det framstod nog inte så att jag verkade speciellt överlycklig över hans besök.


Under alla år som gått har jag lagt locket på om min uppväxt och förträngt det mestamen under de senaste åren har jag börjat titta lite bakåt. Mest för att kunna bearbeta saker och få värdiga avslut.


Under hela tiden har denna killes namn hängt kvar bak i minnet men jag har aldrig gjort något av det tills idag, jag sökte på Facebook och pling där fanns några namn som stämde men en bild fångade dỉekt min blick, det måste vara han. Jag tvekade ett tag men skickade sedan iväg ett kort meddelande och efter två timmar kom svaret, det var han och visst kom han ihåg både min mamma och mig!!! På något sätt var det bara så skönt att någon kom ihåg henne och vet vad vi gick igenom, jag vet inte vart jag vill komma med denna nygammla vänskap men det känns bara så bra. Vi chattade lite om ditten och datten, berättade vad vi gör idag mm mm.


Det som slog mig är att denna man är 48 år idag, alltså bara 13 år äldre än vad jag är, jag har barn som är dubbelt så gammla som hans son! Idag skulle vi kunna umgås som vilka vänner som helst men på den tiden var han den stora manliga förebilden som var så vuẽn och stabil, vist är det konstigt vad åldern har olika betydelse under olika delar av vårat liv. Jag är glad att jag funnit honom men jag vet inte vad det kommer leda till, men one step at the time...


BAD, ja det kan man väl kalla det hela, det ärju så att jag och maken har planerat en fest under en längre tid, anledningen är att jag fyllẻ 35 år om någon vecka. Detta är verkligen något jag sett fram emot och vi har varit så peppade. Lokal bokad, dj, underhållning av hög klass mm mm även bokade, visst skulle det komma kosta en del men det hade vi räknat med och det vả ok tills.... Våran jävla ekonomi havererade helt denna vecka! Det började med att våran panna för uppvärming har tagit semester/sagt upp sig och inte alls vill värma upp varken hus eller pensionat. Detta kom att visa sig att det var mycket mer allvarligt än vad vi räknat med och det kommer bli dyrt samtidigt så har försäkringskassan bestämt att jag inte skall få någon sjukpenning för de två veckor jag var sjuk i julas, Varför? Enligt dem har jag inte deklarerat på tre år och därför skall jag inte ha någon rätt till sjukpenning. Jag fattar verkligen inte, jag får hjälp av LRF konsult att deklarera på grund av att jag har företag och jag hả fått tillbaka pengar under de senaste 5 åren, hur kan det då vara möjligt att jag inte deklarerat?


På grund av allt detta trassel bestämde vi oss idag för det tråkiga beslutet att avboka och ställa in min fest. Detta på grund av ekonomins osäkra framtid för de kommande månaderna. Fast jag är jäkligt bitter och ledsen över det beslutet så måste man vara realist och se till familj och hem i första hand. Visst kundevi ha gjort något halvdant av det hela men det var inte det vi ville och jag vet att jag kommer bli besviken på mig själv i efterhand så därför ställer vi in helt och hållet och satsar på att komma igen i sommar.




Presentation


Johanna och Feffe hösten 2016

Omröstning

Vilken gren/diciplin föredrar du inom ridsporten?
 Hoppning
 Dressyr
 Körning
 Voltige
 Distans
 Trav
 Hobbyridning
 Övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards