Direktlänk till inlägg 14 mars 2012

James

Av Johanna - 14 mars 2012 22:58

     Måste bara ägna ett litet inlägg åt denna lilla varelse som tagitt vår familj med storm. Akimbo,s James Cook, en 6 månader gammal Bolonka kille. Rasen heter egentligen, Russkaya Tsvetnaya Bolonka. Deát var bara av en slump han kom till oss, allt sedan vår Jack Russel tik Chanel gick bort för ett par år sedan har barnen, fràmörallt sonen tryckt på att vi skulle ha en liten hund till. Jag har hela tiden sagt nej för jag tycker att små hundar inte har varit något för oss och jag har heller inte vetat vilken ras som skulle passa oss. Jag ville ha någon som är ganska tuf men snäll, inte lika ettrig som en terrier men inte lika bräcklig som en chivva...


Av en slum vart vi genom en vän introducerade till Bolonkan, de var jättesöta de små knyttena men även de stora hundarna vả mkt trevliga men lite "tant hunds varning" tyckte jag nog att det vả ändå. Ett stort plus var att de inte skällde. Sonen var såld så jag tänkte ja varför inte, liten hund som liten hund det kan väl bara bli på ett sätt.


När han var stor nog att flytta hem till oss i november 2011, var han ca 15 cm lång och inte mycket högre men det bryđe inte denna kille speciellt mkt att vi hade tre stora Lapphundar hemma, de var ju mjuka att ligga på!!!


Ja James anpassade sig super till vår familj eller är det vi som anpassat oss till honom? Han får i princip göra vad som helst med de stora hundarna utan att de säger ifrån, han sover på min arm varje natt, så som sag kan man undra vem som bestämmer...


Han är så fulsöt våran lilla kille, lite roligt är att han inte är speciellt lik sina syskon  (Freja, James hel syster) eller mamma, han är mkt mer korthårig och snipig i utseendet men vad gör det.  


 


Akimbo,s James Cook 20110912 Hane Svart

Mor; Sally Color Vinny Vrch

Far; Shibumi,s Filimon


Russkaya Tsvetnaya Bolonka

Historik

Ryssland är rasens ursprungsland. 1951 började några hunduppfödare använda olika franska spaniels, vilka korsavlades med bl.a shih tzu och lhasa apso. Ambitionen var, att skapa en färgrik knähund. Man fick till slut fram en homogen rastyp 1964 och första rasstandarden skrevs då.

Användningsområde

Sällskapshund.

Hälsa

Antalet individer i Sverige är mycket få och man kan därför inte med säkerhet bedöma rasens hälsotillstånd.

Egenskaper / Mentalitet

Rasen har ett balanserat och vänligt temperament. De är utpräglat sociala, anpassar sig lätt i skiftande miljöer och läser lätt signaler från både två- och fyrbenta. Rasen är på många sätt ”lagom” och kan inte räknas till de raser som har hög intensitet och arbetsvilja.

Storlek och utseende

Den är en liten, kompakt hund, något längre än hög. Mankhöjd för både hanar och tikar är ca 26 cm. Då ordet bolonka betyder knähund är det lilla formatet att föredra. Vikten är 3-4 kg. På grund av sin robusta konstruktion är de ofta tyngre än vad de ser ut att vara. Den är en elegant, pälsrik hund, vilken förekommer i många färger. Små vita tecken på bröst och tassar accepteras. Viktigt är att färgen är stark och klar.

Pälsvård

Pälsen är lång, silkig, vågig (stora lockar är att föredra) och mycket riklig. Underullen är tjock. Den fäller inte men kräver regelbunden pälsvård.

Övrigt

Rasen är inte godkänd internationellt och i dagsläget (2011) finns ingen svensk rasstandard. Rasen är mycket ovanlig i Sverige.

 

  



 
 
Lasse Hillman

Lasse Hillman

15 mars 2012 07:56

Låter som en bra beskrivning på bolonka : ) Han har verkligen kommit till rätt ställe. Vilken skön bild!!
Ha det bra, vi hörs!

http://www.akimbos.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 1 mars 2019 05:22

Rovdjur Vassa klor Snabba steg När jag står mitt emot den blir jag bara feg Lysande ögon Hjärtskärande skrik När jag är borta så festar den på mitt lik Hoppar högt Och river till Att jag ska fortsätta slåss är det den vill ...

Av Johanna - 27 december 2017 00:52


Jag har nog hittat en av de bättre läkarna som går att få tag på (är dock privat), dosen av Concerta skulle höjas om sju dagar om allt känns bra vid utvärdering så idag ringde dr för det har gått sju dagar idag, det är service!Måste säga att jag tror...

Av Johanna - 26 december 2017 09:42

Som de flesta vet så är jag inget fan av vintern alls men det går inte att fascineras av de magiska snö landskapen man kan mötas av. Idag på morgonpromenaden med hundarna är allt tyst, vitt och det snöar ymnigt, plötsligt reser skogens konung sig ...

Av Johanna - 26 december 2017 02:04

Har ett litet juluppehåll nu i träningen. Fet har gått superbra att träna från aug till mitten av nov då hände nåt, jag vart jättetrött, yr och orkeslös. Kan säker bero på många saker men jag blir så frustrerad när jag inte orkar det jag vill. Sedan ...

Presentation


Johanna och Feffe hösten 2016

Omröstning

Vilken gren/diciplin föredrar du inom ridsporten?
 Hoppning
 Dressyr
 Körning
 Voltige
 Distans
 Trav
 Hobbyridning
 Övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards