Direktlänk till inlägg 16 januari 2010

Ronja + Sova = Inte sant

Av Johanna - 16 januari 2010 13:21

 Vi har haft det bedrövligt med Ronjas sovande under jul och nyår fast vi har försökt att hålla på sovtider och rutiner så mycket det bara har gått under dessa dagar. Hon är nu uppe och vadrar varenda kväll fast hon har fått medicin och det blir bara senare och senare hon är uppe! Det är skitjobbit. Jaha hur sent kan hon orka hålla på att tjafsa kanske ni undrar, ja i värsta fall är det framåt tre på morgonen!


Pratade med hennes psykolog och läkare här om dagen och de gav rådet att även fast vi är lediga så måste vi markera dag och natt väldigt väl. Med de menar de att på morgonen går man upp, byter om från pyjamas till vanliga kläder och äter frukost. Man får inte gå och mysa omkring i pyjamasen halva dagen.


  Läkaren tyckte också att vi skulle försöka tilläggs medicinera henne med 10 mg Ritalin  på eftermiddagen för att se om de kan hjälpa till att hon inte varvar upp på kvällen. Vid riktigt dåliga dagar kunde vi även ge henne dubbla tabletter att sova på till kvällen. Men det känns inge bra att bara poppa i henne en massa tabletter men samtidigt blir man totalt tokig av att inte få sova något heller.


Så nu ser hennes medicinering ut så här. 36 mg Concerta på morgonen, 10 mg Ritalin vid två och 25-50 mg Lergigan vid 18:00.


Vi får se hur det blir med det hela.


/J


 
 
Ingen bild

Ida

16 januari 2010 23:59

Ja det är inte lätt när barnen har det jobbigt! nu kan jag inget om det egentligen men jag kan säga av egna erfarenheter av att inte kunna sova är att man behöver lära sig att somna för det är den lilla "mekanismen" som verkar ha pajat. Så upplevde jag det iaf. så när jag inte kunde sova på en tablett så skulle jag ta två. det är svårt att få ett barn att tänka på det här viset men jag tänker ändå att det kan funka. Jag la mig alltid och lät sömnen komma. kände hur det kändes när man somnar. efter ett tag kunde jag ta en tablett å lägga mig och framkalla samma känlsa och därefter göra lika utan medicin. för att det ska funka måste man få barnet att förstå att det är viktigt att sova och det är ju verkligen inte det lättaste.
C går inte att lägga just nu och eftersom jag vägrar ligga med henne som jag gjorde med E så får hon strula på. ju mer jag försöker hålla rutiner dessto svårare blir det. därför "skiter" jag i henne just nu och försöker avdramatisera sovandet. visst jag säger åt henne att det är läggdax så hon ska veta att det är kväll och att alla snart ska sova men jag inväntar hennes signal och även om klockan kan bli nio innan det händer så ber hon om att få sova och lägger sig själv. antar att det är lättare med små barn men jag tänker att när jag själv inte kan sova så tillåter jag mig själv att sova framför tvn i soffan.
bara lite tankar från mig=) hoppas det löser sig snart, bra att ni har medicin iaf.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 1 mars 2019 05:22

Rovdjur Vassa klor Snabba steg När jag står mitt emot den blir jag bara feg Lysande ögon Hjärtskärande skrik När jag är borta så festar den på mitt lik Hoppar högt Och river till Att jag ska fortsätta slåss är det den vill ...

Av Johanna - 27 december 2017 00:52


Jag har nog hittat en av de bättre läkarna som går att få tag på (är dock privat), dosen av Concerta skulle höjas om sju dagar om allt känns bra vid utvärdering så idag ringde dr för det har gått sju dagar idag, det är service!Måste säga att jag tror...

Av Johanna - 26 december 2017 09:42

Som de flesta vet så är jag inget fan av vintern alls men det går inte att fascineras av de magiska snö landskapen man kan mötas av. Idag på morgonpromenaden med hundarna är allt tyst, vitt och det snöar ymnigt, plötsligt reser skogens konung sig ...

Av Johanna - 26 december 2017 02:04

Har ett litet juluppehåll nu i träningen. Fet har gått superbra att träna från aug till mitten av nov då hände nåt, jag vart jättetrött, yr och orkeslös. Kan säker bero på många saker men jag blir så frustrerad när jag inte orkar det jag vill. Sedan ...

Presentation


Johanna och Feffe hösten 2016

Omröstning

Vilken gren/diciplin föredrar du inom ridsporten?
 Hoppning
 Dressyr
 Körning
 Voltige
 Distans
 Trav
 Hobbyridning
 Övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards