Direktlänk till inlägg 12 september 2010

Att det ska vara så svårt att skriva kontinuerligt....

Av Johanna - 12 september 2010 02:03

Ja det är sant, jag skulle behöva skriva av mig för det har varit tung och är tungt men mitt i allting så älskar jag livet egentligen men även en stark människa kan få nog. Än en gång känns det som om jag bara gnäller, skriver för att få medkänsla och att jag är en obotlig pessimist men det är faktiskt inte hela sanningen... Men mycket händer och har hänt under en längre tid nu och det är helt enkelt skitjobbigt.


Resume från då till nu:

Vintern var tung det har nog alla förstått som känner mig, hade en otrolig förväntning på denna sommar och att vi skulle kunna landa och ta det lungt och ladda batterierna, visst har vi mycket jobb men ändå hade jag en tanke på att njuta av dessa månader men men det blir inte alltid som man tänkt sig.


Vi har haft problem på pensionatet med anonyma hot och anmälningar, utredning av länsstyrelsen som i sig inte gav något men det är i allafall pressande. Efter det så hade vi ett attentat mot våran gård här den 19/7-2010. Man kan läsa en artikel i Dalarnas tidningar på webben www.dt.se. Sök på "Pensionatsägare känner sig förföljda." Detta är typ vad som stod i artikeln:

Pensionatsägare känner sig förföljda

I början flöt också allting bra, men sedan började det hända saker. För ett knappt år sedan fick familjen sin häst Kindly illa skuren på sommarbete i en hage i Boda. Hästen klarade sig men uppträdde väldigt skärrat efter det som hänt.

 

Efter det har Johannas verksamhet med pensionatsdjuren blivit anmäld till länsstyrelsen och hennes man Staffan anklagats för att ha slagit hundar som funnits på gården.

 

- Det har hänt fula saker och spridits elaka rykten om oss slag i slag. Men vi har hittills valt att bara diskutera det med våra kunder och i övrigt hålla det för oss själva, förklarar Johanna Janols-Rengeborg.

 

Men de fyra hästar, två hundar och fem katter, som släpptes ut ur sina boxar på söndagsnatten, blev droppen som fick bägaren att rinna över. Så efter att ha polisanmält det inträffade väljer hon själv att träda fram, även om det riskerar att ge negativ klang åt pensionatsverksamheten.

 

-Det får stupa eller stå, men vi måsta ha att göra med en sjuk människa som vill ha oss härifrån. Och med två små barn på gården, som vissa tider kan vara ensamma hemma, vågar vi inte tiga längre, säger Johanna Janols-Rengeborg.

 

Tveksam rastning av hundar och bristfälliga rastgårdar var det som den anonyma anmälan till länsstyrelsen handlade om. En djurskyddshandläggare inspekterade då verksamheten och ställde krav på bättre ventilation i stallet, vilket åtgärdades omgående.

 

- Jag rastar hundarna fyra gånger per dag och kan inte göra mer, men det spelar tydligen ingen roll för den som kritiserar allt och vill bli av med oss, fortsätter Johanna Janols-Rengeborg.

 

Hon känner sig oerhört kränkt och är i dag osäker på om hon orkar fortsätta driva pensionatsverksamheten på Holvrets gård. Men samtidigt känner både hon och maken Staffan Rengeborg, att de viker för något sjukt om de väljer att dra sig tillbaka och sluta.

Detta var en mycket hård smäll för oss och det tog länge att repa sig och jag kan inte säga att vi gjort det riktigt än. En katt försvann tyvärr och den har inte hittats på. Jag känner mig så fruktansvärt maktlös och generad fast jag inte kan göra något åt det hela men det svider i hjärtat när jag tänker på Mio´s familj och den lilla katten ensam i skogen.


Sedan vart det midsommar och Kennelhostan bröt ut här på pensionatet. Det har varit en hel följetong för sig denna hosta. Vi har gjort allt från att sanera, stänga, öppna igen, stänga för att återigen öppna. Vi var i kontakt med Falu djursjukhus ggr fler, SVA=Statens veterinär medicinska anstalt, vet Anna Dalsten, och Länstyrelsen samt jordbruksverket angående hur vi skulle hantera smittan. Vi fick direktiven att man kunde stänga en till två veckor och sanera hela stället med Virkon, Jod och ytdesefisering, sätta sjuka hundar i karantän. Så så gjorde vi samt så gick vi ut till alla och då menar jag ALLA berörda kunder om hur läget såg ut och att man själv fick göra ett aktivt val hur man ville göra med sin inackorderingsbokning. Detta gick bra väldigt länge men tyvärr vart en kunds hund ganska sjuk och i och med det så har en lång och smutsig process nu påbörjats sär vi står anklagad för bristande djurhållning.... Återkommer mer om hur utsagan blir men jag kan ju påtala att man inte är piggare efter detta.


Vad har mer hänt? Vi har haft fruktansvärt mycket jobb i sommar och vi har fått ett stort stöd från allmänheten efter det som hänt. Jag ville tacka ER ALLA, ingen nämd och ingen glömd som har visat oss sympati och medmänsklighet under denna tid det har varit värt fruktansvärt mycket för mig och de andra i familjen ska ni veta.


/J

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 1 mars 2019 05:22

Rovdjur Vassa klor Snabba steg När jag står mitt emot den blir jag bara feg Lysande ögon Hjärtskärande skrik När jag är borta så festar den på mitt lik Hoppar högt Och river till Att jag ska fortsätta slåss är det den vill ...

Av Johanna - 27 december 2017 00:52


Jag har nog hittat en av de bättre läkarna som går att få tag på (är dock privat), dosen av Concerta skulle höjas om sju dagar om allt känns bra vid utvärdering så idag ringde dr för det har gått sju dagar idag, det är service!Måste säga att jag tror...

Av Johanna - 26 december 2017 09:42

Som de flesta vet så är jag inget fan av vintern alls men det går inte att fascineras av de magiska snö landskapen man kan mötas av. Idag på morgonpromenaden med hundarna är allt tyst, vitt och det snöar ymnigt, plötsligt reser skogens konung sig ...

Av Johanna - 26 december 2017 02:04

Har ett litet juluppehåll nu i träningen. Fet har gått superbra att träna från aug till mitten av nov då hände nåt, jag vart jättetrött, yr och orkeslös. Kan säker bero på många saker men jag blir så frustrerad när jag inte orkar det jag vill. Sedan ...

Presentation


Johanna och Feffe hösten 2016

Omröstning

Vilken gren/diciplin föredrar du inom ridsporten?
 Hoppning
 Dressyr
 Körning
 Voltige
 Distans
 Trav
 Hobbyridning
 Övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards