Alla inlägg den 2 september 2009

Av Johanna - 2 september 2009 16:04

Som många vet har jag haft ett rent helvete med nervsmärtor i mitt högra ben efter operation av en tumör, det i sin tur har lett till att jag har genomgått ca 20 st operationer i både rygg och ben för att försöka korrigera denna defekt och få ett så smärfritt liv som möjligt utan en massa tabletter och prutor. Har nu en nervstimulator inopererad i kroppen som hjälper till att stoppa/avbryta smärtimpulserna. Detta kallas invasiv nervstimulering.


För de som vet å är nervsmärtor en av de svåraste smärtorna att hantera för att de svarar så dåligt på medicin. Nu har jag i allafall kommit en bra bit på väg med smärtorna i mitt ben men får man vara glad och nöjd, inte!


Det var ju så att  jag blev biten av en Rottwailer i slutet av januari och det kämpar jag fortfarande med. Har dagliga smärtor i fingret och rörelseinskränkning i två utav tre leder. Har nu i alla fall kommit i kontakt med en underbar läkare om hjälpt mig oerhört pga att hon tar mitt problem på allvar samt så tror hon faktikt på vad jag säger. Det orgliga i det hela är att hon är nästan övertygad om att jag har drabbats av en nervpåverkan även i mitt finger som blev värst tilltygaat efter hundbettet.


Diagnosen som hon satt är  M890D CRPS Typ 2:

Detta innebär:

CRPS även kallat Reflexdystrofi, RSD. CRPS har en hel rad olika benämningar.

CRPS är en neurologisk sjukdom.

Det finns två olika typer utav CRPS. Den första typen är utan nervskad kallat typ 1. Den andra är med en nervskada kallat typ 2.

Jag har själv typ 2.

C

RPS drabbar främst, armar\händer\fötter\ben.

CRPS ger en otroliga smärtor utav en brännande karaktär Ett exempel som jag brukar använda mig utav är att (tänk dig att du håller handen på en het spis platta och inte kan ta bort handen den smärtan har de som lever med CRPS).

Symptom:

Svullnad,kylla, missfärgningar, ökad\minskad hårväxt på det eller de ställena som är drabbade. Nagglar på fötter händer kan trilla av bli missfärgade. Extrema smärtor. Ökad svettning på det drabbade området. Ökad impulsaktivitet.

Det som händer är det här.

1. Smärt impulser uppkommer från en skada eller ett trauma man varit med om. Skadan är förorsakad av en olyckshändelse d.v.s det påverkar det Centrala Nervsystemet via sensoriska nervimpulser.

2. Hjärnan sänder vidare smärt impulserna till ryggmärgen.

3. Det symptaiska nervsystemet irriterar det sensoriska nervimpulserna med smärta, inflammation, som i sin tur leder till svullnad samt växlingar där skadan uppstod med varrierande temperatur växlingar d.v.s varmt och kallt.

4. Smärta och svullnad fortsätter att irritera och störa andra nervimpulser och blir som en kontinuerlig och oavbruten ond cirkel som går runt hela tiden.

Har du typ 2 så har du också risk för spridning i kroppen. Då kan du tillexempel utsättas för något litet tillexempel överbelastning utav höger knä då jag inte kunde belasta vänster. Då small höger knä till en dag när jag var och handlade och jag fick en blödning i det högra knäet och det spred sig och jag blev diagnositerad med CRPS även i höger knä.

De som lever med CRPS kan ofta känna sig misstroda då de flesta läkarna som man stötter på och även andra människor hänvisar till hjärnan att det är något fel rent psykiskt då de inte vet något om den här sjukdomen.

Man kan idag få inoppererad en smärtstimulator i ryggmärgen som kan ta bort en viss procent utav din smärta. Iblan hjälper det tillfäligt ibland inte alls. Du kan också få nervblockader i ryggmärgen som ska minska dina smärtor.

Därefter är det en hel rad smärstillande tabletter som erbjuds. Bland annat epeleptiska mediciner.

 

För er som vill äsa mer om invasiv nervstimulering vid neuropatik smärta kan läsa denna artiklel i läkartidningen som jag tyckte var bra:

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/10348/LKT0839s2694_2699.pdf


/J

Presentation


Johanna och Feffe hösten 2016

Omröstning

Vilken gren/diciplin föredrar du inom ridsporten?
 Hoppning
 Dressyr
 Körning
 Voltige
 Distans
 Trav
 Hobbyridning
 Övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards