Direktlänk till inlägg 17 juli 2009

Tonårsmamma på låtsas....

Av Johanna - 17 juli 2009 19:07

Har nu varit extra "mamma" åt en 16 och en 17 åring sedan midsommar när de flyttade hit för att sommarjobba och komma ifrån "stan" och alla frestelser som kan uppstå där.


Mina egna barn har ett tag kvar till denna ålder men funderingarna snurrar i huvudet redan nu om den tid som skall komma. Det är nog väldigt lätt att vara extra mamma som jag är nu. Det är för en kort tid och jag är fortfarande rolig och schysst i deras ögon och själv har man fortfarande energi att tampas med deras små egenheter.


Alla tonåringar behöver testa gränser och göra någon slags revolt för att kunna bryta beroendet från föräldrarna.  Det är då bra att kunna finnas här för dem som ett stöd utanför familjen. Revolten kan se ut på många olika sätt. Den kan lika gärna ske i det öppna som i det tysta, komma ofta eller sällan, pågå under kortare eller längre tid. Många säger hur i helvete orkar du? Du har ju två egna barn med sina egenheter och sedan skall du ha två tonåringskillar där också som kräver sitt! Ja det är jobbigt men det är också skitmysigt och lärande. Man behöver inte ge dem så mycket för att få en hel del tillbaka. Det är nog som för alla att tiden inte riktigt räcker till för allt som man skulle vilja men jag försöker verkligen få tid till att umgås med alla här hemma fast humöret sviktar väldigt ibland.


Nu är det inte så att ja är den stereotypa hemmamamma kanske, jag åker cross, jag hoppar på crossbanan, tycker det är ok att ta EN öl med killarna medans vi pratar om hur man beter sig i skolan, mot tjejer och att det är viktigt att ha ett mål i livet, jag är en kompis men jag ställer även krav och kan bli skitarg.


Jag är glad att jag får låna dessa killar och de skänker mig erfarenhet till senare i livet men jag inser också vad det är som väntar mig men... jag har även fått bekräftelse på att mina teorier om hur man kan hantera dess ibland ganska vilsna själar.


Sätta gränser

Även tonåringar behöver lära sig att man inte kan säga och göra vad som helst. De behöver lära sig att respektera andra människor. Tonåringen måste få fortsätta att vara barn när den behöver.


Ställa krav

Ett barn behöver lära sig att samarbeta och ta ansvar. För att fungera som vuxen behöver barnet också kunna städa, tvätta, handla och laga mat.


Regler

Tonåringar behöver vara med och bestämma. Det är nu dags att tonåringen får ta eget ansvar och får lära sig klara sig själv. Försök att komma överens om vilka regler som ska gälla och vilka påföljderna ska vara om de inte följs. Vilka regler man vill ha är upp till var och en. Det viktiga är att de finns och att de följs från båda håll. Regler visar att du bryr dig som förälder.


Bekräftelse

Som tonåring är det viktigare än någonsin att bli sedd som individ och känna att man duger. Ge värme och beröm. Visa att du tycker om och är stolt över din dotter eller son. Då stärker du tonåringens självförtroende. I vissa situationer behöver barnet ha en vuxenrelation med sina föräldrar och i andra en vanlig barn- och förälderrelation.


Respekt

Om du respekterar ditt barn får du respekt tillbaka. Var lyhörd och lyssna. Samtal kan skapa förståelse och samförstånd. Ha inte tankarna på annat håll när ni pratar, tonåringar är experter på att avslöja falskt intresse. Döm heller aldrig på förhand eller kritisera och förringa din tonårings behov och problem.


Tillit

Tonåringar behöver bekräftelse på att de är självständiga individer. Därför vägrar de ofta att erkänna att de skulle kunna vara offer för grupptryck. Var inte överbeskyddande utan ge din tonåring frihet under ansvar. Om du visar att du litar på ditt barns omdöme är möjligheten stor att det lever upp till förtroendet.


Uppmuntran

Uppmuntra tonåringen till att tala om vad som rör sig i huvudet på honom eller henne, om hur dagen har varit och hur han eller hon egentligen mår. Ha tålamod och var envis. Det är inte alltid lätt att få kontakt med en tonåring.


Förebilder

Det spelar ingen roll vad du säger om du inte omsätter det du säger i handling. Var en förebild för din tonåring.


Humor

Med lite humor blir det lättare att tala om svåra saker. Glöm heller inte bort att ha roligt tillsammans. Utgå från ett gemensamt intresse.


Om det ändå går fel

Ingen har sagt att det är lätt att vara förälder, allra minst i dagens stressiga samhälle. Och ingen förälder är perfekt. Glöm inte bort att du som förälder aldrig kan ta fullt ansvar för din tonårings handlingar. Du kan bara göra ditt bästa för att ditt barn ska växa upp till en mogen och ansvarsfull individ. Hur väl du än handlar kan det ändå gå fel.

Det viktiga är att reagera snabbt om det dyker upp tecken på att barnet kanske är på fel väg. Det kan till exempel handla om skolk, missbruk, skadegörelse, våld och annan kriminalitet. Det finns alltid hjälp att få, än om det kan vara skitsvårt och det tär enormt på krafterna. Det är lätt att tappa både motivation och att frustrationen tar över, men försök komma ihåg i dessa stunder är att det som formas nu är sedan en "slutprodukt" i samhället som hjälper till att bygga framtiden och för den vill vi skapa det bästa... I klartext vill vi alla att just våra/vårat barn skall klara sig bra som egna individer!



Tack killar ni är alltid välkomna hit & tack till era föräldrar som låter mig låna er...

 
 
Susansnusan

Susansnusan

18 juli 2009 12:25

Johanna...jag känner likadant som du...jag har haft det tufft med tonårsdotter...utmattningsdepression mm. men att orka med att hjälpa en annan människa ger samtidigt styrka...och är en självklarhet...inget måste eller uppoffing...
Det skulle funnits fler Johanna så hade världen sett annorlunda ut!!!Tack för att du är du!!Kramiz

http://www.susansnusan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Johanna

18 juli 2009 23:21

Tack, dina ord värmer...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 1 mars 2019 05:22

Rovdjur Vassa klor Snabba steg När jag står mitt emot den blir jag bara feg Lysande ögon Hjärtskärande skrik När jag är borta så festar den på mitt lik Hoppar högt Och river till Att jag ska fortsätta slåss är det den vill ...

Av Johanna - 27 december 2017 00:52


Jag har nog hittat en av de bättre läkarna som går att få tag på (är dock privat), dosen av Concerta skulle höjas om sju dagar om allt känns bra vid utvärdering så idag ringde dr för det har gått sju dagar idag, det är service!Måste säga att jag tror...

Av Johanna - 26 december 2017 09:42

Som de flesta vet så är jag inget fan av vintern alls men det går inte att fascineras av de magiska snö landskapen man kan mötas av. Idag på morgonpromenaden med hundarna är allt tyst, vitt och det snöar ymnigt, plötsligt reser skogens konung sig ...

Av Johanna - 26 december 2017 02:04

Har ett litet juluppehåll nu i träningen. Fet har gått superbra att träna från aug till mitten av nov då hände nåt, jag vart jättetrött, yr och orkeslös. Kan säker bero på många saker men jag blir så frustrerad när jag inte orkar det jag vill. Sedan ...

Presentation


Johanna och Feffe hösten 2016

Omröstning

Vilken gren/diciplin föredrar du inom ridsporten?
 Hoppning
 Dressyr
 Körning
 Voltige
 Distans
 Trav
 Hobbyridning
 Övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards