Alla inlägg den 10 april 2009

Av Johanna - 10 april 2009 15:26

Efter mötet på beroendemottagningen fick vi tag på någon på socialen som sa att vi blev uppsatta på en väntelista för att få en handläggare men det kunde ta ända upp till 4 veckor om vi hade otur att "bollen" för behandling kom i ordentligen rullning. Ja ha tack televerket, om 4 veckor då är vi på ruta ett igen... Men denna gång har jag gett mig fan på att jag skall kämpa om inte för mig så för min bror. Han behöver ett riktigt tonårsliv utan att ora sig för om pappa är full eller inte, kan någon kompis följa med hem eller?... Nej det är nog bäst att vara själv utifall mamma behöver hjälp om/när pappa är full. Han är ju faktiskt den som är mannen i huset!


Varför bryr jag mig då? Jo som sagt så till 80 % är det för brosans skull, 15 % för min egen skull och 5 % för att jag ovillkorligt alltid kommer att älska den person som jag gentligen hatar.


/J


Av Johanna - 10 april 2009 10:52

Vi tyckte inte att vi var riktigt fulltaliga i våran familj så vi (jag) bestämde oss för att den skulle utökas med 4 getter. så idag på långfredagen bar det av till Säter för att hämta Emma, Lilleman, Herman och Cajsa. de är Afrikanska dvärggetter. Emma och Lilleman är föräldrar åt Herman och Cajsa. Tyvärr eller kanske mer tur är de kastrerade bägge två, så det blir till att skaffa en till bock sedan så vi kan få lite flera killingar.


När vi kom hem så gick det 35 sekunder innan Emma smet för första gången. Hon sprang iväg upp till "vändplanen" för er som känner oss och vet var den är för er andra kan jag väl säga att det är ca 1 km fram och tillbaka till den. Fick ta hjälp av våran Finska lapphund Arko för att valla in henne.


Anledningen till att hon smet är att getterna är livrädda för våra får men de vänjer sig nog inom en vecka. Konstigt att man kan bli så fäst vid några djur så snabbt. De har enotrolig personlighet, nu gäller det bara att de skall bli riktigt trygga med oss här hemma på gården.


Lite fakta om afrikanskdvärget:

Den afrikanska dvärggeten är mycket populär i djurparker på grund av sitt tilltalande utseende och sitt vänliga temperament. Den blir ungefär 40 centimeter i mankhöjd, väger 20-30 kilo och har en muskulös och kompakt kropp, korta ben och ett litet huvud.

Dvärggeten kommer ursprungligen från Kamerun i Västafrika där den används för både kött- och mjölkproduktion.


Den afrikanska dvärggeten är en extrem överlevare. Den är således inte begränsad till en smal nisch. Geten är en gräsätare som kan äta av alla möjliga växter och kan därför klara sig i olika klimat och i olika vegetationstyper. Den föredrar att beta på öppna gräsytor, men saknas sådana så äter den gärna från buskar och träd.

Geten är ett flockdjur och vandrar i stora hjordar. De är inte revirhävdande och kan vandra över stora ytor i jakt på föda, ända upp till 20 km. Det är framförallt hanarna som vandrar över störst ytor.



Presentation


Johanna och Feffe hösten 2016

Omröstning

Vilken gren/diciplin föredrar du inom ridsporten?
 Hoppning
 Dressyr
 Körning
 Voltige
 Distans
 Trav
 Hobbyridning
 Övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards