Direktlänk till inlägg 15 april 2009

Hur vet man att man är ett vuxet barn?

Av Johanna - 15 april 2009 10:34

Det första och svåraste är nog att erkänna för sig själv att man har problem. För visst skapar det problem i vardagen att vara ett vuxet barn. Vi alla reagerar olika men det har tagits fram en lista på de flesta gemensammadrag hos oss vuxna barn:
- Separationsångest
- Ångest
- Rädslor för att sina föräldrar ska råka illa ut
- Finner trygghet i kaos
- Isolering
- Rädsla för auktoritetsmänniskor
- Vill ha andras godkännande
- Vill vara andra människor till lags
- Ökad egen risk för missbruk eller dras till andra missbrukare
- Beroende (mat, spel, sex, arbete, spänning m.m.)
- Omedvetet söka sig till personer som överger en
- Offerkänslor
- Rädd för personlig kritik och aggressivt beteende
- Extremt ansvarsfull eller extremt oansvarsfull
- Bryr sig mer om andra än sig själv
- Förväxlar kärlek och medlidande
- Attraheras av människor de kan tycka synd om eller ta hand om
- Svårigheter med nära relationer
- Klamrar sig fast vid förhållanden som inte funkar pga rädsla att bli övergiven
- Väldigt lojal, även till människor som inte förtjänar ens lojalitet
- Dömer sig själv för hårt
- Dåligt självförtroende
- Har svårt för att ha roligt och leka
- Har svårt för att göra bort sig
- Vill ha bekräftelse och verka "perfekt"
- Tar på sig mer än vad man klarar
- Gissar sig till vad som är normalt man själv känner sig annorlunda
- Ljuger trots att sanningen gått bra att säga
- Svårt att ta tag i sitt eget liv
- Ältar sin barndom
- Förnekar att ha dålig kontakt med sitt känsloliv
- Känner tomhet på insidan
- Överreagerar på plötsliga förändringar man inte har kontroll över
- Rädsla att förlora kontrollen
- Är impulsiva och ångrar sig efteråt


Detta kan kanske ses som generaliserande men tyvärr stämmer de flesta av dessa punkter in på oss vuxna barn.


/J

 
 
Ida

Ida

15 april 2009 21:51

Vem var det som sa att nån annan var duktig;-) Jag är stolt över dig tjejen, du behöver det här hur jobbigt det än är. Jag vet att ditt sunda förnuft vet att du skulle ha bett om hjälp för länge sen men det är aldrig för sent. Du vet att jag finns om du vill byta lite vuxna barn tankar.
Jag tror faktiskt på att det händer oss mer för att någon vet att vi klarar av det. Men nu är det dax för "nån" att ge oss semester för det börjar vara för mycket överallt nu känner jag.
kram

http://fruhumla.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 1 mars 2019 05:22

Rovdjur Vassa klor Snabba steg När jag står mitt emot den blir jag bara feg Lysande ögon Hjärtskärande skrik När jag är borta så festar den på mitt lik Hoppar högt Och river till Att jag ska fortsätta slåss är det den vill ...

Av Johanna - 27 december 2017 00:52


Jag har nog hittat en av de bättre läkarna som går att få tag på (är dock privat), dosen av Concerta skulle höjas om sju dagar om allt känns bra vid utvärdering så idag ringde dr för det har gått sju dagar idag, det är service!Måste säga att jag tror...

Av Johanna - 26 december 2017 09:42

Som de flesta vet så är jag inget fan av vintern alls men det går inte att fascineras av de magiska snö landskapen man kan mötas av. Idag på morgonpromenaden med hundarna är allt tyst, vitt och det snöar ymnigt, plötsligt reser skogens konung sig ...

Av Johanna - 26 december 2017 02:04

Har ett litet juluppehåll nu i träningen. Fet har gått superbra att träna från aug till mitten av nov då hände nåt, jag vart jättetrött, yr och orkeslös. Kan säker bero på många saker men jag blir så frustrerad när jag inte orkar det jag vill. Sedan ...

Presentation


Johanna och Feffe hösten 2016

Omröstning

Vilken gren/diciplin föredrar du inom ridsporten?
 Hoppning
 Dressyr
 Körning
 Voltige
 Distans
 Trav
 Hobbyridning
 Övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards